734 445 555 (pracovní dny 7-21 hod) Kontakty Sledování zásilky

26. 5. 2021

Přeprava zboží: jak ji pandemie mění?

AktualityBalík na dobírkuExpresní doručeníPřeprava mimo EUTrendy

Už víc než rok trvá pandemie Covid-19, která přináší překotné změny v životech jednotlivců, ve veřejném prostoru i v byznysu. Vládní nařízení nebo vlastní opatrnost zásadně změnila i spotřebitelské chování, kterému se teď musí firmy přizpůsobovat, aby nelehké období přežily. Přeprava zboží čelí výzvám a jedinečným příležitostem k zavedení inovací.

Nejvýraznější změna je jednoznačně ta, že většina nákupů se teď odehrává online, a tím se razantně zvyšuje potřeba doručovacích a přepravních služeb. Teď, když se kamenné obchody znovu otevřely, lidé se moc rádi za nákupy a zábavou přesunou do obchodních center, protože jim po tak dlouhé době chybí kontakt s ostatními lidmi a jednoduše možnost trávit čas mimo domov. Podle rozsáhlého výzkumu spotřebitelského chování, které provedla společnost LaserShip, se předpokládá, že nákupů z e-shopů se kvůli pohodlí a rychlosti lidé nevzdají ani po pandemii a objemy online nákupů budou mnohem větší než byly před ní.

Co dalšího z výzkumu plyne?

1. Generace tzv. babyboomers, lidé narození ve 40.–60. letech minulého století, ti, kterým je dnes okolo 60 let a více, se teď naučila nakupovat online. Protože nevyrostli s počítačem v pokojíčku a mobilním telefonem v ruce, v online prostředí se nepohybovali jako ryby ve vodě a upřednostňovali staré dobré nákupy v kamenných obchodech, kde si zboží mohou prohlédnout, ohmatat a vyzkoušet. Když ale tuto možnost ztratili, nezbývalo jim, než poprosit děti a vnoučky, aby je naučili nakupovat na internetu. V průzkumu 47 % dotázaných uvedlo, že u online nakupování zůstanou i po pandemii.

Babyboomers a přeprava zboží: zůstanou online i po pandemii.
Babyboomers budou objednávat online i po pandemii

2. O generaci mladších se týká zjištění, že jako zákazníci kladou důraz na rychlost. Generace Y (narozená v 80. letech) a generace Z (narozená v 90. letech a po r. 2000) už dospívala s počítači a mobilními telefony, v době přístupu k internetu a neskutečného množství rychle dostupných informací. Po službách vyžadují především rychlost přepravy zboží. Za doručení do dalšího dne jsou ochotní si i připlatit, obecně však velmi cení možnost expresního doručení a dávají přednost prodejcům, kteří na rychlost kladou důraz.

Generace Y a Z a přeprava zboží: důraz na rychlost.
Generace Y a Z klade důraz na rychlost.

3. Málokoho překvapí další výsledek výzkumu, protože každý z nás je zároveň zákazník, který mile rád ušetří. Rozhodnutí, zda něco nakoupit, případně kde, ovlivňuje cena dopravy, která musí být nízká, ideálně zadarmo. Tento bod je důležitý napříč generaci. Přestože ta mladší je ochotná si za rychlost zaplatit, za standardní, ne moc dlouhou dobu, nechce platit vůbec. Právě pozdní dodávky byly nejčastěji udávány jako důvod nespokojenosti se službou.

A jak na tyto změny reagují přepravní společnosti?

Kromě toho, že společnosti podnikající v přepravě zboží museli razantně navýšit své kapacity, je na ně konkurencí, obchodníky i koncovými zákazníky vyvíjen tlak, aby zkvalitnily své služby. To konkrétně znamená změny týkající se následujících bodů:

  • Investice do automatizace. Společnosti se snaží více a lépe automatizovat procesy objednávek a procesy třídění zboží.
  • Digitalizace doručování. Vytváří se digitální řešení optimalizace tras a udávání poloh. Také se zjednodušuje a zdokonaluje systém skenování a postupu při předání zásilky.
  • Transparentnost. Termín „transparentnost“ rezonuje nejen světem politiky a byznysu, ale také světem přepravního průmyslu. Zákazník chce vidět, v jakém stavu a kde se jeho balík nachází, a to co nejpřesněji.
  • Vztahy s obchodníky. Přepravní společnosti se také snaží navázat bližší spolupráci s obchodníky. Přes ně mohou lépe pochopit a poznat zákazníky a právě přes ně také získávají více zakázek. Spokojený zákazník si totiž znovu rád objedná zboží od obchodníka, který mu zařídil rychlé doručení. A každé objednané zboží potřebuje ke spokojenému zákazníkovi dopravit. Kruh se uzavírá. 
Přepravní společnosti reagují na zvýšenou poptávku přepravy zboží.
Přepravní společnosti reagují na převyšující poptávku.

Navzdory očekávání zákazníků hraje ale právě omezená kapacita do karet zdražování. Jak jsme zmiňovali v našem posledním článku, doprava z Asie do Evropy je historicky nejdražší, a to právě proto, že poptávka silně převyšuje nabídku. Přepravní kapacity námořní i letecké přepravy jsou přehlceny, např. přeprava z Číny je až trojnásobně dražší. Tím spíš je vyvíjen tlak na pozemní přepravce, aby snižovali své interní náklady, třeba právě digitalizací, zjednodušením a zefektivněním procesů uvnitř firmy. 

Pandemie Covid-19 přináší, jak bylo zmíněno na začátku článku, množství překotných změn – mimo jiné obory i v přepravě zboží. Lze ale říct, že přispívá k příjemným strukturálním změnám, které zůstanou, i když pandemie sama pomine. 

Zaujal vás tento článek? Sdílejte ho s přáteli:

Další články

Jak si vedou přepravci? Srovnání kurýrních společností.

21. 7. 2021

Jak si vedou přepravci? Srovnání kurýrních společností.

NezařazenéPřeprava mimo EURady a tipy

Srovnání přepravců. Výhody a nevýhody přepravních společností působících na českém trhu. Sestavili jsme pro vás stručný přehled.

Číst více
Kam na dovolenou? Aktuální informace k cestování.

5. 7. 2021

Kam na dovolenou? Aktuální informace k cestování.

Nezařazené

Řešíte program na léto, kam na dovolenou nebo alespoň kam na výlet? Cestovní ruch je jedno z těch odvětví, kterým pandemie otřásla nejvíce. S cestováním je to letos komplikovanější než předchozí roky. Nikdo nemohl plánovat letní dovolenou dopředu. Letoviska ale hlásí volné kapacity a země s menším výskytem koronaviru otevírají své hranice a snaží se […]

Číst více