734 445 555 (pracovní dny 7-21 hod) Kontakty Sledování zásilky

16. 6. 2021

Výhody a nevýhody prodeje eBay. Jak na prodej?

Rady a tipyTrendy

O eBay jste už určitě slyšeli, pravděpodobně jste tam už i něco koupili nebo prodali. Online tržiště, tzv. marketplace, získávají na oblibě i u nás a dá se předpokládat, že objemy nákupů a prodejů na těchto platformách dále poroste. V tomto článku si řekneme, jaké jsou výhody a nevýhody marketplace, specificky eBay. Dočkáme se eBay česky brzy?

Proč má marketplace potenciál?

Marketplace se do češtiny překládá jako online tržiště zcela přesně. Jde o to, že tu může nakupovat i prodávat obrovské množství subjektů, soukromých i podnikatelských, fungují tu obchodní modely B2B, B2C a C2C. Může tu prostě nakupovat každý a všechno. Mezi současné největší světové hráče patří na prvním místě Amazon, na druhém místě eBay. Z dalších v České republice populárních zmiňme AliExpress, Zalando, Wish, Vinted atd. Ruku v ruce s popularitou marketplace a nákupu online roste i poptávka po přepravě.

Marketplace ve světě a u nás

Online tržiště mají vzrůstající potenciál a ve světě e-commerce významné postavení. Marketplace jsou v zahraničí dokonce populárnější než u nás. Celosvětově mají marketplace asi 50% podíl na veškerém e-commerce. V Česku je to o něco méně, protože ČR má oproti jiným zemím výrazně nadprůměrný počet e-shopů (35–45 tis.).

Vloni provedla společnost Shopsys rozsáhlý průzkum, podle kterého měl v roce 2020 marketplace celkový podíl 12 % na maloobchodních prodejích, do roku 2025 to má být už 20 %. Proto velcí hráči jako Mall, Alza, Zoot nebo Pilulka (a mnoho dalších) investují do rozvoje této platformy. Heureka pracuje na obrovském marketplace, který propojí všech devět trhů, ve kterých působí, včetně toho českého. Podle Shopsys rozvoj výrazně urychlila pandemie, která přinutila vstoupit na online trh i prodejce z kamenných obchodů.

Ebay česky zatím není k dispozici. Generální ředitel eBay pro globálně rozvíjející se trhy, Ilya Kretov, se však nechal slyšet, že Česká republika je ve střední Evropě nejrychleji rostoucím, a proto prioritním trhem. České mutace se tedy snad brzy dočkáme. Zatím si musíme vystačit s anglickou verzí eBay.com nebo, pro ty zdatnější v němčině, s německou verzí eBay.de.

Výhody a nevýhody eBay

eBay získává na českém trhu na síle. V současnosti tu nabízí zboží 7 500 českých obchodníků. Ti podle zpravodajského webu Mediaguru vloni na eBay prodali asi milion výrobků do celého světa, zatímco Češi tu nakoupili celkem 2,7 milionu výrobků. To ukazuje na rozvíjející se potenciál na českém trhu, kdy je tu pořád větší nákupčí objem než prodejní.

Výhody prodeje na eBay

1. Velký okruh zákazníků po celém světě

eBay patří mezi platformy marketplace s největším počtem uživatelů, pro aktuální rok udává číslo 182 milionů uživatelů v roce 2021. Prodej na eBay dává možnost přístupu ke všem těmto uživatelům, pokud zrovna prohledávají podobný produkt. Proto je také mnohem jednodušší produkt prodat. Ebay je navíc celosvětová platforma, není omezená konkrétním trhem.

2. Široká škála produktů

Další výhodou co do rozsahu je široká variabilita produktů, které tu můžete prodat. A samozřejmě koupit: hardware, software, nové zboží i zboží z druhé ruky, prostě cokoliv (samozřejmě kromě ilegálních a některých zakázaných produktů).

3. Nízké náklady na marketing

Pro malé a začínající prodejce je neocenitelné to, že má prodejní platformu hotovou, bez práce a bez investic. Není potřeba mít rozpočet na výstavbu e-shopu, na marketing a jiné náklady e-commerce.

4. Je to jednoduché

Začít na eBay prodávat je jednoduché! Registrace není o nic složitější než jakákoliv jiná registrace. Můžete zvolit mezi osobním a business účtem, nahrát si fotografii a něco o sobě napsat. V případě, že prodáváte specializované zboží, třeba sběratelské kousky nebo složitější technologie, je dobré dát si na popisu v profilu záležet. Součástí registrace je také nastavení preferovaných platebních metod. Při zakládání business účtu se eBay ptá také na typ vašeho podnikání (výrobce = manufacturer, maloobchodník = retailer, velkoobchodník = wholesaler or distributor). V tomto bodě je asi nejméně pohodlný fakt, že eBay pořád není česky.

Pak už ale můžete vesele nahrávat produkty, jejich specifikace, obrázky, řadit je do kategorií atd.

Nevýhody prodeje na eBay

1. Velká konkurence

Co jsme před momentem zmiňovali jako výhodu, je na druhou stranu také komplikací. Vysoký počet uživatelů znamená samozřejmě i vyšší konkurenci.

2. Provize za prodej vyšší než v jiných marketplaces

eBay má o něco vyšší poplatky za zboží než ostatní marketplace. Účtuje 2 typy poplatků: první je za vystavení zboží, tzv. listing, které je limitované časem. Když zboží znovu vystavujete, poplatek se vám znovu strhne. K tomu eBay nabízí různé balíčky na eBay Stores, které po zakoupení umožní vystavovat určitý počet produktů zdarma. Druhý poplatek je už ze samotného prodeje. Kdy si za většinu zboží eBay naúčtuje 10 % (výjimky jsou třeba knihy s 12 %, hudební nástroje a příslušenství se sazbou 3,5 % a některé další).

3. Pravidelná kontrola a pozorování

Zboží můžete prodávat formou aukce. Ty jsou časově omezené, expirované aukce proto musíte znovu nastavovat a zapínat. Také zmiňované časově omezené vystavení produktu je nutno obnovit. Prodej na eBay prostě potřebuje nějakou péči. Jako ostatně každý obchod.

4. Absence vztahu prodejce–zákazník

Povaha prodeje bohužel neskýtá to, co se každému dobrému obchodníkovi doporučuje: navazování kontaktu a budování vztahu se zákazníkem, aby se k vám vrátil a aby vás doporučil. Produkty na eBay si tak mohou konkurovat pouze cenou, nikoliv službami, které jsou s nimi spojeny.

Prodáváte nebo se chystáte prodávat na eBay? Shipex vám nabídne řešení na míru vašemu byznysu.

Zajistíme dopravu po celém světě, ke spokojenosti vaší i vašeho zákazníka. Kontaktujte tým Shipexu pro více informací.

Zaujal vás tento článek? Sdílejte ho s přáteli:

Další články

Jak si vedou přepravci? Srovnání kurýrních společností.

21. 7. 2021

Jak si vedou přepravci? Srovnání kurýrních společností.

NezařazenéPřeprava mimo EURady a tipy

Srovnání přepravců. Výhody a nevýhody přepravních společností působících na českém trhu. Sestavili jsme pro vás stručný přehled.

Číst více
Kam na dovolenou? Aktuální informace k cestování.

5. 7. 2021

Kam na dovolenou? Aktuální informace k cestování.

Nezařazené

Řešíte program na léto, kam na dovolenou nebo alespoň kam na výlet? Cestovní ruch je jedno z těch odvětví, kterým pandemie otřásla nejvíce. S cestováním je to letos komplikovanější než předchozí roky. Nikdo nemohl plánovat letní dovolenou dopředu. Letoviska ale hlásí volné kapacity a země s menším výskytem koronaviru otevírají své hranice a snaží se […]

Číst více